Last van vermoeidheid? Volg deze tips

Je hebt het misschien ook weleens. Je hebt redelijk goed en genoeg geslapen, maar na een paar uurtjes werken op je werk voel je ineens moe. Even een dip. Lastig voor jezelf, maar ook voor je collega’s met wie je samenwerkt. Hier enkele tips om met die dipjes op je werk korte metten te maken.

Drink genoeg

De hoofdoorzaak voor plotselinge vermoeidheid is als er golven van lage bloeddruk optreden. Vaak komt dit door een afname van de hoeveelheid vocht in je lichaam. Vochtgebrek vermindert het bloedvolume en belangrijke organen zoals de hersenen worden minder doorbloed. Drink regelmatig en genoeg. Een klein beetje zout kan ook geen kwaad (Tuc-koekje of dropje), vooral als het warm is.

Kies voor een gezonde lunch

Als je een warme lunch hebt genuttigd met pasta of aardappels, kun je last krijgen van een prestatiedip. Koolhydraten stimuleren namelijk de productie van het rustig makende serotonine. Let daarom op een gezonde en evenwichtige combinatie van eiwitten en koolhydraten.

Slaap niet te lang uit

Slaap je in het weekend lang uit, dan raakt je biologische klok van slag. Het is beter om iedere dag zo mogelijk hetzelfde slaap- en waakritme aan te houden.

Let op je voeding

Eet gezond en gevarieerd met voldoende groente en fruit. Maak tijd voor een uitgebreid ontbijt.

Maak je hoofd leeg

Als je een moeilijke dag met veel stress en deadlines voor je hebt, dan voel je je vaak al meteen moe. Probeer eerst je hoofd vrij te maken, ontspan en laad je mentaal op.

Fleur je werkplek op

Een eentonige werkplek maakt niet alleen moe, maar soms ook depressief. Fleur je werkplek op met frisse kleuren, een boeket bloemen, een paar familiefoto’s.

Let op het gebruik van medicijnen

Sommige medicijnen hebben als bijwerking dat je er moe van wordt. Raadpleeg bij vermoeidheidsverschijnselen je arts of er een verband bestaat met je medicatie. Misschien zijn er alternatieven?

Doe een oogtest

Moeheid en vermoeide ogen hebben vaak te maken met zichtproblemen. Laat je ogen voor de zekerheid checken bij een opticien of oogarts.

Neem regelmatig een pauze

Houd kleine pauzes van 5 minuten, loop even rond en ga daarna weer aan het werk. Zorg ook dat je voldoende daglicht krijgt. Ga minstens 15 minuten per dag naar buiten.

BEL ONS

Introductie aanbieding meditatietraining

U kunt nu kennis maken met meditatie. Graag nodigen we u uit voor een 2 uur durende meditatietraining.

Introductieprijs €7,50 p.p